Practilonga Malena - Volume 2 - Eski Ev Kafe - Karşıyaka - TDJ Afrodit - 21 Ekim 2021 Perşembe

Öncelikle Canva.com ekibine, Homeros'a ve Botticelli'ye, sonra da kendime teşekkürler. 

 

Sevgili İzmirli Tangoseverler,


Geçen ay seyahatimiz sırasında Olimpos'a uğramış, gitmişken de Zeus'un bir çayını içmiştik. Bize müzik yapmasını rica ettik bir ara, Zeus baba çok meşgul olduğunu, ama yerine kızı aşk tanrıçası Afrodit'in gelebileceğini, zaten Afrodit'in kendinden daha iyi tangocu olduğunu söyledi. Afrodit biraz nazlıdır, bulutlara kadar gül döşedik, bir sandık dolusu hediye gönderdik; kolyeler, yüzükler, dantelli, saten kıyafetler, parfümler... O da açtı kanatlarını bir uçuverdi, indi aramıza. 



Heyecanlanmayın hemen Afrodit geldi ve dans edeceksiniz diye, öyle kolay mirada yapmaz, cabaceolara da pas vermez ayrıca. Ama iyi tangocudur, Afrodit dansa kalkınca herkes oturur, onu izler. DJliğine diyecek yok, İzmir'in 1 numaralı DJ'idir bizim Afrodit. Dönemleri iyi bilir, seçicidir, sevmediği tek parçayı bile çalmaz. Kendi keyfine göre çalar ayrıca, tribünlere de oynamaz. Ah Afrodit ah! Sen ne fenasın! Biz acemiyiz diye ritmik çalıp işimizi kolaylaştıracağını sanmayın. En dipte, köşede kalmış, bilinmedik şeyleri çalar, gönlünce takılır, onun da eğlenmeye hakkı var zaar.  

Mitolojiden hatırlatalım. Afrodit, Hera ve Athena ile Zeus'un verdiği Altın Elma için yarışmış, Zeus Paris'ten istemiş Altın Elma'yı en uygun tanrıçaya vermesini. Afrodit, Paris'ten elmayı almak için Sparta Kralı Menelaus'un eşi, dünyanın en güzel kadını Helen'in aşkını teklif etmiş Paris'e. Ayran gönüllü Paris için güzel Helen'in aşkı ile Hera ve Athena'nın verdikleri tabii ki de ölçülemez. Bu yüzden de büyük Truva savaşı çıkmış, Akiles Herkül'ü öldürmüş, kendisi de Paris'in oku ile topuğundan vurularak ölmüş. Odiseus'un akıl etmesi ile Yunanlılar Truva'ya tahta atla girmişler ve Truva düşmüş. 

Ne rekabet, ne aşk ve ne trajedi ama. 3200 yıl kadar oluyor kardeşlerim. İnsanoğlu da tanrılar da, tanrıçalar da çok değişmedi. 

MALENA

Evet, öncelikle Malena'ya saygılarımızı sunalım. Lucio Demare'nin bestelediği ve 1942'de ilk olarak orkestrası ile kayıt altına aldığı  Malena'nın söz yazarı Homero Manzi (1907-1951) tango ruhunu en iyi kavramış ve şiire dökmüş Buenos Aireslilerden. https://arenleon.blogspot.com/2021/09/Homero-Manzi-ve-Tango-Ruhu.html


Malena de Toledo


Homero Manzi, sahne adı Malena de Toledo olan Sao Paolo (Brezilya)'da şarkıcılık yapan Elena Tortolero ile tanışmış ve etkilenmiş. Şair bu! Ne yapar? Tabii ki de şiir yazar. Ancak aslında bu sözleri Nelly Omar için de yazmış olabileceği düşünülüyor. Kim bilir şairin aklında ne var...

MALENA

Malena tangoyu kimsenin söyleyemediği gibi söyler
ve her mısraına kalbini akıtır
sesi varoşun "ot"u gibi güzel kokuludur,

Malena bandoneonun acısını taşır

belki bu tarlakuşununki kadar güzel sesi ta çocukluğunda
bu karanlık arka sokağın tınısını aldı,
veya belki de sadece alkolün etkisiyle hüzünlendiğinde
adını andığı o aşk yüzünden.

Malena Tangoyu kasvet yüklü bir sesle söyler,

Malena bandoneonun hüznünü taşır.


senin şarkında

son karşılaşmamızın soğukluğu var,

senin şarkın

insanın içini buruyor tuzlanmış anılarda.
bilmiyorum
sesin bir "acıların çiçek açması" mı?
sadece şunu biliyorum Malena, tangolarının mırıltılarında,
senin benden daha iyi,
çok daha iyi olduğunu hissediyorum.


gözlerin unutkanlık gibi karanlık,
sımsıkı kapalı dudakların kinin buruşukluğu gibi,
ellerin üşüyen iki güvercin,
damarlarında bandoneon kanı var.
tangoların terkedilmiş yaratıklar,
arka sokağın çamurunda karşıya geçen;
bütün kapılar kapanıp,
şarkının hayaletleri havlarken.
Malena tangoyu boğazı düğümlenirken söyler,
Malena bandoneonun acısını taşır.



HOMERO MANZI - 1941


(Çeviri için Garaj.org'a teşekkürler, azıcık dokunuş ve düzeltme Aren Leon)



Sevgili Mihran Şigaher de yazmış Malena hakkında:

https://tangoidea.wordpress.com/2020/07/13/malena/


Orjinal ve kapsamlısına da aşağıdaki linkten ulaşabilirsiniz:

https://www.todotango.com/english/history/chronicle/89/Malena-Whos-Malena/


Lucio Demare'nin 1942'de yaptığı ilk kaydında vokalde Juan Carlos Miranda vardı, 1951'de tekrar orkestrası ile ve 1957'de solo piyanosu ile Malena'yı tekrar yorumladı.




Aynı yıl yine 1942'de Anibal Troilo da kendi orkestrası ile Malena'yı yorumladı, vokalde Francesco Fiorentino vardı. Çok sayıda yorumu var Malena'nın. Çünkü Malena sözleri ile de kompozisyonu ile de Tango ruhunun en güzel örneklerinden. Homero Manzi Troilo'nun en yakın arkadaşıydı ve Manzi öldüğünde Troilo bir süre müziğe ara verdi, içine kapandı. 



İzmirli sevgili hocamız Özgür Demir'in (Özgür El Turquito) Malena piyano ile canlı çalınırken Kanada Montreal'de 2013 Ekim'inde Marina Marques ile bir performansı var:



PRACTILONGA MALENA'da:


A. Müzikler:

- 1925'ten günümüze Arjantin Tango müzikleri çalınacak. Aslında isimlendirmeye çok da takılmayın, iç-içe geçmişlik de var, mesela Guardia Nueva 1950'ye kadar olup Golden Age'i de kapsıyor. Ben ise Spotify'da aşağıdaki gibi grupladım. 

1925-1935 Guardia Nueva 

1935-1952 Golden Age

1952-1983 Transition Era

1983 sonrası - Modern Orkestralar

Valsler

Milongalar

- Gecede milonga usulünde ve sıralamasında müzik yapılacak.

- Hangi dönemi hangi ağırlıkta çalacağı DJ'in beğenisine, grubun enerjisine ve dans düzeyine göre değişir. 

- Practilongamızda müzikler programlı, tematik, eğitsel, yarı programlı ya da doğaçlama yapılabilir. 

- Tabi ki Para Bailar çalınacak. Tercihen practica yönü olacağı için daha ritmiklerden, daha gelenekçilerden gitmekten yanayız. Yine de DJ'in işine karışmak olmaz.  

- Cortinalar da DJ'in beğenisine kalmış. Umarız DJlerimizin zevkleri sizlerinkiyle örtüşür.


B. Tango DJlerimiz:

- Kimi zaman DJs Anonymous olacak. Kimin çaldığını ve ne şekilde içerik hazırlandığını bilmeyeceksiniz. Yıldız yetiştirmiyoruz, kendimiz ve dostlarımız için müzik yapıyor ve paylaşıyoruz. Para almıyoruz, para vermiyoruz, profesyonel değiliz. Bu bizim için sadece yaşam biçimi ve keyif. // DJs Anonymous ekibine katılmak için lütfen Ali Şen, Aren Leon, Julia Reed  veya Oğuz Yılmaz ile iletişime geçiniz. //

- Kimi zaman da bize misafir olan veya katılan, veya katkıda bulunmak isteyen DJleri ağırlayacağız. 


C. Dans (Milonga/Practica/Practilonga):

- Amaç hem pratik hem de eğlence. Tam bir milongadaymışçasına dans etmek de serbest, pratik yapmak da.

- Pratiğiniz rondayı bozmadığı sürece pistte çalışabilirsiniz. Ancak çalışmanız gereken temel veya özel figürler varsa ve hele de konuşarak ve tartışarak bunu yapacaksanız kenarda bir yerlerde yapmalı, rondaya girmemelisiniz. 

- İçsel dans teşvik edilecek. İzleyiciye değil, kendinize, partnerinize ve müziğe dans edeceksiniz, showmanlik yapmıyoruz.  

- Yer yer durabilirsiniz, aceleniz yok, nefes alın, bir yere yetişmiyoruz. 

- Gösterişli, geniş figürler, aşırıya kaçan hareketleri önermiyoruz. Ancak yine de yapmak istiyorsanız, pist ve ronda elverişli ise yapabilirsiniz. 

- Tanışın, arkadaş olun, kaynaşın, çekinmeyin insanlardan, hepimiz aynı mayadan geliyoruz. Aralıksız dans etmek ve su içinde kalmak zorunda değilsiniz. İzlemeyi tercih edebilirsiniz, ya da müzikleri dinlersiniz. 

Buraya örnek olsun diye Buenos Aires'in Palermo semtinde Salon Canning'deki milongadan bir kesit koyuyorum. Pedro Laurenz'in Amurado'su ile tanda başlıyor. İnsanların dansa kalkma ve rondanın toparlanma anını gösteriyor. Kalabalık olduğu için otomatik olarak iç rondayı da oluşturuveriyorlar hiç zorlanmadan. Bizde trafik karışıyor, çarpışmalar yaşıyoruz. :-) Olacak olacak merak etmeyin, acelemiz de yok ayrıca. Dansa başlarken de biraz chit chat yapıyorlar, sohbet, tanışma, güleryüz... Dans boyunca da bardak, çatal, kaşık sesleri, salonda uğultu, insan sesleri, gülüşme ve konuşmalar olabiliyor. Tango böyle toplumsal bir olay. Ortada dans ve müzik var diye hayat durmuyor, sosyal yaşamla iç içe devam ediyor. Aşırı konsantre olup sadece dans edilir diye katı bir buluşma değil Milongalar. Sosyalleşmek için de değerli anlar.


D. Kurallar:

- Adab-ı muaşere, adab-ı muaşere, adab-ı muaşere...

- Tango kurallarını da biliyorsunuz. Sevgili Sermet Sünnetçioğlu ve Filiz Altın arkadaşlarımız kaleme almışlardı. https://tangokolektifi.blogspot.com/p/tango-kurallari.html

- Bu kurallar gözünüzde büyümesin. Bam diye yüzünüze çarpan, stres yaratanlar olursa da aldırmayın. Adapte edilmesi zaman alacak. Kural varsa gerekçesi de vardır. Hep birlikte öğreniyoruz. Acelemiz yok. Dilediğimiz kadarını almakta özgürüz.

- Kıyafeti çok dert etmeyin. Biz bizeyiz. Dans ayakkabılarınız ise konforunuz için de işlevsel olarak da önemli. Biz kıyafet konusunda biraz daha Avrupalılar gibi rahat davranacağız. El Chino'nun anlattığı gibi takım elbiselere ve salon kıyafetlerine ihtiyacımız yok. Hele de Practilonga'dayken, yani Milonga ile Pratik arasında bir gecedeyken... Özgürsünüz, rahat olun. O eski jenerasyon, biz yeni, orası Buenos Aires, burası İzmir. Duygumuz, yaşam biçimimiz, günlük hayatımız aynı değil. Zorlayarak birebir aynısını yapmamızın alemi yok, boşa stres.

- Salon baskısına girmeyecek, öyle her şeyi de ezberler gibi kopyalamayacağız, özgür bireyler ve İzmir'e ait başka bir topluluk olduğumuzu hatırlayacağız. Seçme şansımız var. Kopyala ve yapıştır bize uygun değil. Düşünebilir, tartabilir, istediğimizi alır, istediğimizi de geri çeviririz.

Villa Urquiza'nın milonguerolarından El Chino Perico ile yapılan röportajı daha önce blogumda yayınlamıştım.  

https://arenleon.blogspot.com/2021/09/El-Chino-Perico-ve-Villa-Urquiza-Stili.html

Yine sabrı ve ilgisi olan aşağıdaki videoyu da izleyebilir. Buenos Aires'te milonga adabını anlatıyor. Otomatik çeviriye girerek altyazıyı Türkçeleştirebilirsiniz. 


E. Mekan:

Etkinliğin gerçekleştirileceği Eski Ev Kafe Karşıyaka İzban Durağı'nın dibinde erişim çok kolay. 


F. Konum ve Erişim:

Google Lokasyonu için:
Eski Ev Kafe - Karşıyaka




Keyifli bir practilonga akşamı diliyoruz.


İzmir Özgür Tango Kolektifi adına,

Aren Leon, Moderatör



Comments

Popular posts from this blog

İZMİR ÖZGÜR TANGO KOLEKTİFİ'NİN GEREĞİ

7. Mogambo Cafe Açıkhava Milongasının ardından - TDJ Anna Koroleva Herlan - Gece, Topluluk, Mekan ve Müzik 22 Ağustos 2021